cititorul-3274Titlu: Cititorul

Autor: Bernard Schlink

Editură: Polirom

Nr.pagini: 216

An apariție (RO): 2009

Al Doilea Război Mondial este, împreună cu Titanic și Europa secolului al XV-lea, o obsesie istorică a mea. Încă de când eram copil, poveștile bunicului meu despre această perioadă sumbră din istoria umanității mă fascinau, deși le auzeam, poate, pentru a 100-a oară. Astfel, să citesc o carte ce are aspecte ale războiului pe care nu le-am auzit constituie, pentru mine, o experiență ce nu trebuie ratată.

Cititorul” îl are în centru pe Michael Berg, un adolescent german obișnuit din perioada interbelică, al cărui tată, conferențiar la Facultatea de Filosofie, este urât din cauza expunerii ideilor anti-naziste, etice. Acest Michael Berg are parte de o iubire adolescentină inedită, care începe atunci când se îmbolnăvește. Hanna, o femeie cu douăzeci de ani mai în vârstă, îl ajută să ajungă acasă în momentul în care cade pe stradă din pricina durerii și așa se înfiripă o dragoste ce trece peste barierele sociale, culturale și, în special, personale. Hanna îl ajută pe Michael în procesul de maturizare erotică, însă are un preț: pentru fiecare „lecție”, acesta îi va citi o carte. Acest „preț” devine un ritual pe care îndrăgostiții îl practică la fiecare întâlnire.

Conștienți de diferențele dintre ei, cei doi se despart subit, iar Hanna pleacă din micul oraș, fără să lase o urmă pentru a fi găsită. Douăzeci de ani mai târziu, Michael, student al Facultății de Drept, se reîntâlnește cu iubita din adolescență într-un cadru trist: sala de judecată. El asistă la procesul statului, devenit democratic după încheierea războiului, împotriva unor supraveghetoare naziste de la lagărele de concentrație, Hanna fiind principala vinovată. Prins între respectul pentru Hanna, dar și între dorința de a o proteja, Michael nu știe dacă să dezvăluie secretul care o poate salva- secretul pe care ea îl protejează cu propria libertate.

Nu știu ce altceva să spun, așa că o să mă rezum la trei cuvinte: mi-a plăcut enorm. Totul-începând cu atmosfera conturată aproape perfect,incluzând povestea în sine și personajele superb descrise, și terminând cu stilul de scriere care se potrivește perfect cu aceste aspecte- a fost perfect. Nu credeam că „Cititorul” îmi va plăcea atât de mult, însă m-a captivat de la prima frază până la ultima. Povestea, deși este una mai mult de dragoste decât istorică, pare atât de reală încât ți-e greu să crezi că nu are niciun corespondent cunoscut în realitate. Autorul atinge teze morale într-un mod care te sensibilizează și te face să te gândești- ce ai fi făcut în locul ei?  La această meditație-la care eu încă nu am găsit răspuns- se adaugă construcția de personaj a Hannei, care este una atât de clară încât te întrebi, de asemenea, dacă nu a existat o Hanna Schmitz, născută în Transilvania și mutată în Germania de la o vârstă fragedă, care să se fi îndrăgostit de Cititorul ei, care să fi fost gardian al unui lagăr de concentrare, care să-și fi petrecut nedrept viața în închisoare.

Hanna este, probabil, unul din personajele mele preferate din toate cărțile pe care le-am citit până acum. Este o femeie rațională, dar iubitoare simultan, detașată de ce este în jur, dar dedicată secretului ei, care îi alterează viața în toate modurile posibile. O femeie demnă, care refuză să-și piardă această onoare chiar dacă viața îi este în pericol. Și o înțeleg. Chiar o înțeleg. Îmi doresc să am aceste trăsături când personalitatea mea își termină formarea. De personajul principal, care narează dintr-o perspectivă matură, nu prea m-am lipit. Poate pentru că în Hanna am găsit toate caracteristicile care fac, în opinia mea, un personaj bun. Nu știu. Nu mi-a fost antipatic, însă nici nu l-am iubit.

Realitatea istorică din această carte prezintă, de fapt, perioada interbelică, pe fondul căreia se desfășoară iubirea dintre Michael adolescent și Hanna, și perioada imediat următoare celui de-al Doilea Război Mondial, o perioadă în care nimeni nu știa ce să facă, cu regimul nazist proaspăt înlăturat. Nu sunt multe aspecte istorice, însă cele care există sunt bine documentate și mi-au adus noi informații despre război și Holocaust.

Nu știu ce să mai spun,așadar recomand această poveste de dragoste desfășurată pe timpul unei perioade zbuciumate din istoria continentului, această poveste tulburătoare, care te bântuie în permanență și care te ține captiv, fără speranță la ieșire- nu că ți-ai dori una.

3 gânduri despre „Recenzie „Cititorul” de Bernard Schlink