Titlu original: Silver Linings Playbook

Autor: Matthew Quick

Nr. pagini: 296

Editura: POLIROM

An apariție (RO): 2013

Mereu am crezut că un om trebuie să spere. Am crezut că ăsta este unul din lucrurile ce-l ține în viață. Speranța. Speranța că va fi mai bine. Speranța că va avea parte de un happy-end.

Astfel, faptul că exact această condiție umană este evidențiată de Matthew Quick în romanul său de debut a făcut din această carte una specială, care mi-a ajuns în suflet și probabil va rămâne ceva timp acolo.

Pat, personajul principal din acestă carte, are o teorie pe care o împărtășește oricărui om, dacă îl ascultă: viața este un film, iar Dumnezeu este producătorul acestui film. El este sigur că va avea un happy-end alături de fosta lui soție, deși nu s-au mai văzut de patru ani, timp în care el a fost închis într-un spital de boli mintale. Convins de acest lucru, Pat crede că misiunea lui este să-și recapete trupul de altă dată prin exerciții fizice pentru a o recuceri pe Nikki. Totuși, el este singurul care crede într-o revedere cu Nikki, iar, pe lângă acest lucru, o tânără frumoasă, dar nebună, îl urmărește în fiecare zi, terapeutul său nu crede în teoria lui, Philadelphia Eagles, echipa de fotbal care este singurul lucru care-l menține aproape de realitate, pierde meci după meci și saxofonistul Kenny G. îl înnebunește.

Cred că este dificil să scrii o carte din perspectiva unui om cu probleme mintale grave. Să descrii emoțiile, trăirile, opiniile prin altă prismă, „decalată”, care nu poate vedea lucrurile corect, mi se pare destul de greu. Și totuși, autorul reușește cu succes să ne prezinte lupta interioară a lui Pat, „demonii” lui, faptul că își dorește, din tot sufletul, să fie normal. Autorul reușește cu succes să ne bucure, să ne întristeze, să ne emoționeze și, în final, să ne lase o „inimă caldă”.

Însă, mai dificil mi se pare să ai astfel de afecțiuni mintale. Să nu poți distinge binele și răul, prietenul și dușmanul, adevărul și miniciuna, trecutul și prezentul complică misiunea vieții cuiva –de a găsi un happy-end-imposibilă. Cred că acesta este motivul simpatiei mele puternice față de Pat: calitatea lui de a se „agăța” de orice speranță care duce spre happy-end. Spiritul lui de luptător ce este în continuu „bombardat” de neplăceri și suferințe,care totuși, nu renunță la familie, la iubire, la speranță, la viață. Da, cred că de aceea îl simpatizez-de fapt, mai mult; îl admir.

Dacă nu v-am convins până acum că această carte este superbă, mai am un singur lucru de spus: pe lângă personaje minunate și o poveste interesantă, cartea mai deține și un mesaj puternic: indiferent de greutățile din jur, noi mereu trebuie să căutăm un happy-end.

Recomand această carte tuturor, deoarece este o lectură care ne face să fim mai toleranți, mai deschiși și, cel mai important, mai dornici să găsim un happy-end.

Mulțumesc librăriei online Libris, librărie în care găsiți o multitudine de cărți online, atât în română, cât și în engleză, pentru șansa de a citi această carte minunată!

6 gânduri despre „Recenzie „Scenariu pentru happy-end” de Matthew Quick