Titlu : Zori de Zi

Titlu original : Breaking Dawn

Editura : RAO

Nr. Pagini: 768

An apariţie (RO) : 2012

Descriere carte :  Atunci când iubeşti persoana care te ucide, nu mai ai de ales. Cum poţi să fugi, cum poţi să lupţi, când asta i-ar face rău persoanei iubite? Dacă viaţa ta ar fi tot ce ai putea să-i dăruieşti celui iubit, cum ai putea să nu i-o dai? Dacă ar fi cineva pe care l-ai iubi cu adevărat? A fi irevocabil îndrăgostită de un vampir reprezintă pentru Bella Swan atât fantezie cât şi coşmar,împletite într-o realitate extrem de periculoasă. Pe de-o parte este pasiunea ei intensă pentru vampirul Edward Cullen şi pe de altă parte legătura strânsă dintre ea şi vârcolacul Jacob Black, iar Bella a fost nevoită să îndureun an plin de tentaţii tumultuoase, pierderi şi lupte acerbe între rivali pentru a ajunge la deznodământul dorit. Decizia ei iminentă de a alege fie întunecata, dar seducătoarea lume a nemuritorilor, fie o viaţă simplă de muritoare reprezintă acum firul de care atârnă soarta a două triburi. Alegerea ei a declanşat însă şi o serie de evenimente neaşteptate ce vor avea, probabil, consecinţe inimaginabile. Iar viaţa Bellei ar putea fi distrusă pentru totdeauna.

*SPOILER ALERT!*

După ce în primele volume ale seriei am făcut cunoştinţă cu Bella,  Edward,Jacob şi celelalte personaje (recenzate aici , aici şi aici ) , acest volum final ne aduce deznodământul poveştii de dragoste neobişnuite dintre oameni şi vampiri.

Cartea este structurată în trei părţi, adică cărţi, două dintre ele fiind din perspectiva Bellei ,iar cealaltă din cea a lui Jacob.

În prima carte, Bella şi Edward se căsătoresc , în urma compromisului făcut în Eclipsa, pleacă în luna de miere şi acolo intriga romanului îşi face apariţia. Bella rămâne însărcinată cu un semivampir, dovedindu-se astfel că oamenii pot rămâne însărcinaţi cu copii de vampir, iar relaţia dintre ea şi Rosalie este una de o prietenie condiţionată de bebeluş.

Cea de-a doua carte, din punctul de vedere a lui Jacob mi s-a părut mult mai

interesantă decât prima. Avem în prim-plan  încercarea membrilor familiei Cullen de a o ajuta pe Bella să supravieţuiască „monstrului” ce se dezvoltă înăuntrul său. De asemenea, faptul că acest monstru este pe cale să înceapă un război între vârcolaci şi vampiri este şi el în prim-plan. Am uitat să menţionez că Jacob, Seth şi Leah s-au despărţit de haita principală , formând ei trei o haită, deşi Jacob nu ar numi-o aşa. Această carte se termină cu sentimentele lui Jacob atunci când îşi găseşte sufletul pereche în Renesmee, fiica lui Edward şi a lui Jacob.

În cea de-a treia carte este prezentată viaţa Bellei ca nou-născut vampir încă din momentul în care îi injectase veninul în inimă. Cea de-a treia carte a fost mai bună decât prima din acest roman, dar mai prejos decât cea de-a doua. De asemenea, în această carte este prezentată şi evoluţia Renesmeei şi sentimentele Bellei faţă de faptul că fiica ei este sufletul pereche a celui mai bun prieten al ei. Toate erau frumoase până când Irina Denali a văzut-o pe Renesmee strângând fulgi de zăpadă şi a crezut că ea este un copil nemuritor, ceea ce ar fi încălcat legea. Irina s-a dus la Volturi şi a raportat ceea ce a văzut, iar Volturii au venit în oraş pentru a lămuri problema. Nici Culleni nu s-au lăsat mai prejos şi au strâns martori pentru a le demonstra regilor lumii mitice că aparenţele înşeală.

Nici acest final nu chiar m-a surprins, deoarece la acest gen de cărţi mereu este un happy-end.